Bezmięsny poniedziałek to międzynarodowa kampania zachęcająca ludzi do ograniczenia spożycia mięsa, zadbania o zdrowie swojej i planety. W czasach kiedy na sile przybierają choroby cywilizacyjne, każdy z nas ma szansę zadbać o własne zdrowie i metodą małych kroków zmienić szkodliwe nawyki związane ze spożywaniem zbyt dużej ilości tłuszczu, cukrów i pustych kalorii.
Współczesna idea bezmięsnych poniedziałków sięga 2003 roku dołączając do amerykańskiej inicjatywy „Zdrowy poniedziałek”. We współpracy z Johnsem Hopkinsem z Bloomberg School of Public Health Center i USAD opracowano podstawowe wytyczne diety wegetariańskiej, które zaadaptowano do ponad 20 publicznych szkół.
Dzisiaj bezmięsne poniedziałki to popularna inicjatywa obecna w wielu innych krajach na terenie całego świata. W Wielkiej Brytanii głównym ambasadorem akcji jest Paul McCarthney, który w 2009 roku z pomocą córki Stelli i Mary rozpoczęli kampanię w internecie pod adresem meatfreemondays.com.
W październiku 2009 roku kampania bezmięsny poniedziałek, z oficjalnym poparciem rządu brazylijskiego, wkroczyła do Sao Paulo. W tym samym roku, dwa miesiące później bezmięsne poniedziałki na dobre zadomowiły się w Australii.
W tym samym roku po raz pierwszy bezmięsne poniedziałki oficjalnie wprowadziło miasto Ghent w Belgii. W trosce o zdrowie i środowisko naturalne.
Rok później San Francisco, jako pierwsze miasto w Stanach Zjednoczonych oficjalnie zatwierdziło kampanię Bezmięsny Poniedziałek zachęcając swoich obywateli do rezygnacji z mięsa raz w tygodniu.
Co więcej, Baltimore City Public Schools rozpoczęło kampanię edukacyjna w oparciu o ideę bezmięsnych poniedziałków. Część szkół w Nowym Jorku w 2010 roku oficjalnie zatwierdziła w swoich placówkach poniedziałkowe, bezmięsne, menu.
Podobne inicjatywy powstały również w Kanadzie. W Aspen wprowadzono oficjalnie bezmięsny poniedziałek w 20 lokalnych restauracjach.
W 2012 roku chorwackie Ministerstwo Środowiska wsparło ideę bezmięsnych poniedziałków ze względu na pozytywne oddziaływanie diet wegetariańskich na środowisko.
Artykuły na temat kampanii publikowano w najpoczytniejszych tygodnikach w USA takich jak „Washington Post” i „Huffington Post”.
W głośnym dokumencie Food Inc. bezmięsne poniedziałki wymieniono jako jeden z najskuteczniejszych sposób zmiany obecnego, szkodliwego, sposobu produkcji żywności.
Podobne zmiany możliwe są także i u nas! Dołącz do naszej kampanii i wspólnie z nami promuj idee bezmięsnych poniedziałków w instytucjach rządowych i nie tylko.
Kampania bezmięsne poniedziałki za granicą:
http://www.meatlessmonday.com/
http://www.meatfreemondays.com/
http://www.meatfreemondays.co.uk/
http://www.supportmfm.co.za/